Debunkning av Anders Gärdeborns tio budord

Eftersom jag är lat och jag upptäckt att bokstavstroende kristna älskar att dra upp den där mannen som är allt annat än kunnig inom det han diskuterar länkar jag här till en länk där allt finns samlat. De drar upp AG:s argument och visar varför han har fel. Dessutom länkas det vidare till vetenskapliga sidor där ni kan läsa vidare i ämnet.

http://www.evolutionsteori.se/kreationism.asp

Jag har även  både haft och sett mailkonversationer med AG och om jag kunde skulle jag publicera det här, men det kan jag inte. Däremot kan jag säga att det han tycker och står för är allt annat än värdigt ett vetenskapligt och demokratiskt samhälle.

Ett exempel kan jag dock ge. Donald E. Chittick, en amerikansk kreations skrev:

"När Bibeln tas som absolut grund för den slutgiltiga sanningen måste varje följdsats och varje vidare antagande  stämma överens med och underordna Bibelns högre auktoritet. Med det här synsättet bemödar man sig om att se till att inga förutfattade meningar från den naturalistiska framställningen läggs ovanpå Bibeln. Antaganden som i sig står i konflikt med Bibeln beaktas inte"

På frågan om Anders Gärdeborn skriver under på det uttalandet skriver han:

"Föreningen Genesis har en trosbekännelse som del i sina stadgar där vi definierar vad vi önskar att våra medlemmarskall ställa sig bakom. Det finns ingenting i denna bekännelse som går emot vad Chitticks skriver, åtminstone inte de delar du citerar För egen del håller jag dock med om vad han skriver."

Anders Gädeborn erkänner alltså att ALLA belägg, antaganden och upptäckter som står i konflikt med Bibeln inte ens beaktas. Kan någon ens ta Gärdeborn på allvar efter detta?




klklklk

Kommentarer
Postat av: Nellie

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

2011-07-13 @ 05:38:34
URL: http://djurförsäkring.net
Postat av: Smsa Låna

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-20 @ 09:38:23
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0