Vad driver dig?

Alla har vi våra ting som driver oss. Alla har vi våra anledningar till att tycka det vi tycker. Och det är det som gör att människor kan tycka så olika om samma saker.

För mig det starkaste drivmedlet sanningen. Det är väldigt viktigt för mig att min världsbild, mina åsikter och mina "trosatser" är sanna. Men för alla är det inte så. För många är det viktigaste att ens världsbild är skön att ha, att den får en att må bra och att världen blir något man kan acceptera.

Om man vill att kärlek ska vara resultatet av romantiska föreställningar så tycker man det även efter att det mesta av evidensen tyder på att vi är mer mekaniska i våra partnerval. Om man tycker att jorden är 6000 är gammal så tycker man det även efter att evidensen talar om helt andra åldrar. Om man tycker att homosexuella inte kan uppfostra barn så tycker man det även efter att man sett homosexuella par uppfostrat sina barn väl.

Det gemensamma för dessa åsikter och andra i samma anda är att de drivs mer av hur man vill det ska vara än hur det faktiskt är. Människans hjärna fungerar nämligen så att man har lättare för att ta till sig information som överstämmer med den information man redan har. Således är det väldigt lätt att ens (felaktiga) åsikter förstärks istället för att bytas ut bättre, mer sanna, åsikter. Det här gäller såklart även mig.

Men det är just för att kunna utesluta påverkan från individer och dess individuella preferenser vi använder oss av vetenskapliga processen. Det är inbyggt i systemet att rensa ut felaktigheter. Det är just därför vår kunskap hela tiden förändras i takt med att evidensläget. Att vetenskapen förändras tas ofta som argument mot vetenskap och till fördel för religion och andra läror som är stabila och nästan aldrig förändras. Men hur felvänt är inte det? Att man förändras beroende på hur evidensen ser ut är en styrka. Att tycka det man tycker även efter det motbevisats är dåraktigt.

Jag är skeptiskt lagd. Detta innebär inte att man är kritisk. Det betyder bara att man lever efter de kända deviserna att "otroliga påståenden kräver otroliga bevis" och "det som påstås utan bevis kan också avfärdas utan bevis". Svårare än så är det inte. Så frågan är. Vad driver dig?

sss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0