Halal TV

igår var det premiär för Halal-tv. Ett program där tre troende muslimska tjejer får ta upp olika ämnen ur muslimskt perspektiv. Att troende får ett eget program där de får komma till tals oemotsagda har jag inget problem med. Det har kristna fått under årtioenden. Däremot har jag problem med att det inte finns sekulära perspektiv. Nu har vi både gudstjänster och Halal-tv i etern men inget program där t ex humanismen får komma till tals. Det kan jag tycka är synd.

Jag missade tyvärr gårdagens program men enligt de rapporter jag sett var det ett ganska beskedligt program. Inget märkvärdigt utan som vilket ungdomligt producerat program som helst. Låt gå för det. Men det skulle vara jäkligt intressant att höra vad dessa tre tjejer egentligen tycker.

Hur ser de på jordens skapelse? Hur ser de på otrohet och konvertering från Islam? Hur ser de på stening av otrogna? Detta är för mig väsentliga frågor som förtjänar ett svar. Innan jag vet var de står kan jag inte ta dom på allvar. Så enkelt är det. I föra veckan stenades en 13 årig flicka till döds i Somalia av troende muslimer. Fördömer eller neglierar de en sådan sak? Jag vill veta, vill inte ni?

Kommentarer
Postat av: svensk konvertit

Jag tycker verkligen de är på tiden att muslimer får synas ur ett Bra perspektiv i tv rutan. Annars är media rätt duktiga på att måla upp allt de negativa.



Som muslim så tror man på vad vetenskapen kallar "big bang". Det står skrivet i koranen hur jorden å universum kom till å att allt började från en punkt och sedan snabbt utvidgade sig. De står även att universum expanderar vilket med har konstaterats av vetenskap. Otrohet är förbjudet i islam,(konstigt??) Om ens en stening ska rättfärdigas så är de många mål som ska uppnås å de är prakitskt taget omöjligt. Först och främst ska 4 vittnen svära vid gud att dem har sett den otrogna handligen(att ens man tex haft sex med en annan), sedan ska mannen säga att han inte ångrar sig OCH att han kommer säkerligen göra det igen. Många missbrukar dock detta men om man inte uppföljer dessa mål så gör man alltså en synd mot religionen. I somalia kan man ju tänka sig att de kanske beror på okunskap. En som är född in till islam tex å väljer att inte tillhöra de kan man inte göra så mkt åt förutom att försöka leda denne tillbaks till religionen. En som konverterar till islam men sedan väljer att lämna anses som en syndare som kommer få sitt straff av gud. Man får inte döda eller stena den personen som många kanske tror.



hoppas du fått en lite klarare syn.

Det går inte så bra å vidga sina vyer med skygglappar på..

2008-11-19 @ 20:13:01
Postat av: David

Tack för ditt inlägg.



Tror inte jag behöver få en klarare syn. Min pappa är muslim, min släkt är muslimer och jag har läst både bibeln och koranen.



Men nu til det du skriver. Muslimer försöker ofta få koranen till att vara vetenskaplig, vilket såklart är helt fel och egentligen bara visar att att de muslimer som tror koranen är vetenskaplig inte kan något om geologi, astronomi och biologi. Ni tror t ex inte släktband mellan alla djur, växter och oss människor (vi är djur).



Mer om hur icke-vetenskaplig koranen är kan du läsa här: http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=6713



Sen försöker du få själva mördandet av otrogna till en bagatell genom att lägga upp en massa villkor för det. Tycker du verkligen det ursäktar mord? Du hade ALDRIG sagt mord pga otrohet, oavsett omständigheter, är okej om inte din Gud påståtts sagt så. Isåfall kan jag säga: "Pedofili är okej om barnet varit elakt, har tre vittnen över att barnet varit elakt och att barnet sagt att barnet ska va elakt igen". Skulle detta få dig acceptera pedofili? Troligen inte.



Mitt råd till dig är att använda din hjärna istället för att hålla med om allt som råkar stå i en bok. Tänk själv istället!



Bara din åsikt om att man kan födas in i islam visar på hur sjukt du tänker. Man kan INTE födas med en massa åsikter om världsaltet osv. De införskaffas medans man lever! Islam/muslimer är ingen folkgrupp, det är ett koppel värderingar. Värderingar jag hoppas aldrig blir allvar i Sverige.

2008-11-21 @ 15:22:59
URL: http://tankarurettintellkt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för ditt svar.



Först å främst så ber ja om ursäkt för att ja skrev ganska otydligt om att "födas in i islam" För det kan man inte göra. Man kan födas in i en muslimsk livsstil å få en muslimsk upfostran. Men att bli muslim måste man avgöra själv. Även en muslim som föds in i en muslimsk familj måste avgöra själv om den vill säga shahada å börja be tex. Det krävs helhjärtat av alla som väljer islam. Annars blir det som ett kulturellt påbrå å de är inte så de ska vara.



I sverige tycker ja de finns en sån dubbelmoral. Tänk om din mamma/fru/syster elelr dotter skulle ha blivit våldtagen. Skulle du inte själv vilja att den människan skulle få de grymmaste straffet? Jag skulle vilja de iaf. "Men våldtäcksmannen kanke har vart med om nåt hemskt...måste få en andra chans...kanske va alkoholpåverkad. Äh vi ger han 2 år." Om denne man sedan skulle ut å vålda igen å igen å igen å inte ångra sig, Så ja jag skulle inte se nåt fel i om de då fanns dödstraff. Om någon skulle mördat min mamma å andra människor också så skulle ja lätt velat att denne fick dödstraff. Men när de inte handlar om en själv eller om någon nära till en själv så är de lätt att säga att de är så fel att vilja se en annan människa dö.



Å om din pappa å släktingar å allt e goda troende muslimer så borde du veta bättre. De är inte osmarta människor å outbildade människor som blir/ är muslimer.. Einstein trodde på gud, vetenskapsmän blir muslimer., Ofantligt många europeér blir muslimer varje år. Är de bara ni ateister i Sverige so me smarta menar ni??

2008-11-23 @ 12:17:15
Postat av: David

Hej igen!



Två punkter har du fel på. För det första. Vi har ett rättväsende just för att SLIPPA ha straff som döms av de drabbade och av hämndlusta. I USA har visserligen rättväsendet inslag av att de drabbade får bestämma straffen. Men vi kan inte, får inte och ska inte ha ett rättväsende där poängen enbart är att få ut sin ilska och mordiska känsla. Dels ska straffet vara ett straff såklart, men det ska också skapa medborgare som är redo för ett normalt liv när man kommer ut.



Sen det andra. Många vetenskapsmän är muslimer/troende? Helt fel. Ökar chansen att man är dum och ointellektuell om man är djupt religiös? Ja. Alla studier tyder på det. Läs mitt inlägg om detta. Har ett inlägg på bloggen om just det här.



Bland världens vetenskapsmän och forskare är ungefär 90% icke-troende. Bara 5% tror på en personlig gud. Det ska jämföras med att ungefär 85% av alla outbildade tror på en personlig gud. Ser du kopplingen? Dessutom finns det stor kausalitet mellan utbildningsnivå och tro. Ju mer utbildad, desto mindre sannolikhet att man tror. Detta är kalla siffror som du inte kan argumenera eller vifta bort.



Jag tycker du ska ställa frågan till dig själv. Om du träffade en som tror på det flygande spagettimonstret och som hävdar att denne skapade allt, som har uppsatt regler och som måste tillbes för att inte man ska komma till helvetet. Skulle du tro han hade hög IQ då?



Sålänge bevisen för att gud finns, och än mindre för att just din gud finns av alla gudar som påståtts finnas genom mänsklighetens historia, så kommer jag aldrig tro på gud. Så enkelt är det. Om det nu är så viktigt att tro på gud. Fram med bevisen!

2008-11-24 @ 10:26:41
URL: http://tankarurettintellekt.blogg.se/
Postat av: David

Bevisen inte finns ska det såklart stå....



länk till intelligens och tro:

http://tankarurettintellekt.blogg.se/2008/november/intelligens-och-religios-tro.html

2008-11-24 @ 10:28:46
Postat av: alex

90% av jordens befolkning tror på en gud eller en "högre makt" om de inte vill kalla det gud. Detta är kalla siffror du inte ka vifta bort. Påstår du då att 90% av världens befolkning är dumma å osmarta? Youtube är kanske inte världens källa men om du söker på scientist converts to islam så kommer de upp några sköna vidoes. Samt om du söker på atheist converts to islam. Har dessa människor gått från intellegenta till dumma? Å vad tror du på? din skapelseberättelse? Naturens perfektion? Livets mening å uppkomst? // Alex

2008-11-24 @ 18:39:02
Postat av: David

Alex:



Nej, men jag påstår att flertalet av jordens befolkning, och framförallt troende, lever i outvecklade länder där genomsnitts kunnandet är lågt.



När man inte visste hur åska skapades trodde man på Tor eller Zeus osv....



Sannolikheten att man tror på gud är större när man inte vet hur saker funkar. Det här säger jag inte för att retas utan det är så det ser ut.



Av 700 nobelpristagare tror 1 på gud. Det säger det mesta.



Du får gärna tro på gud, men ljug inte och säg att det är pga förnuftiga skäl du gör det. Själva ordet faith innebär att tro utan skäl. Ni tror helt enkelt. Oftast trots att bevisen tyder på annat. Och det är okej att ni gör det, men försök inte hitta logiska skäl till att ni tror, det är inte därför ni tror nämligen.



Och jag säger samma sak igen. Var är bevisen för gud?

2008-11-24 @ 20:28:48
Postat av: David

Sen är det inte sant att 90% av världens befolkning tror på en personlig gud. Av den miljard som påstås vara muslimer är max 500.000 riktiga muslimer som faktiskt tror på gud, resten är mer sånna som bara är muslimer kulturellt. Och är jag snäll kan man hävda att det finns en miljard kristna men där räknas ju alla nordbor, flesta europeer osv trots att de inte är troende. Men även om ni får den miljarden är vi uppe i 1,5 totalt. Sen har vi judendomen och de kanske är 20 miljoner, MAX! Sen buddhismen och hinduhismen och kan ni få ytterliggare max två miljarder och då räknas även där alla som bara är det kulturellt. Sen finns det en massa mindra trosläror men de är så små. Totalt alltså: ungefär 3,5 miljarder. Det är alltså ungefär 50%.



Faktum är att ateismen växer snabbare. Dvs, fler väljer icke-tro. I USA är saknad av tro vanligare än t ex judendomen.



Men saken är ju att ALLA är ateister, till de flesta gudar mänskligheten kommit på. Skillnaden är bara att vi går en gud till.



Sen kan du ju se på diskussionerna som finns på the athiest experience på youtube, kristna ringer in och ställer frågor. Ibland riktigt intressanta diskussioner.

2008-11-24 @ 20:35:57
Postat av: alex

Men vart är dina bevis på att en skapare INTE finns? Ja jag tror på en högre makt, jag tror inte att allt är av en slump. Om jorden legat en grad mer åt solen skulle den vara för varm för liv, en grad ifrån solen för kall för att liv ska kunna finnas. Bara som ett exempel. Jag tror inte big bang å alla planeter å alla galaxer kommit till av en slump. Jag vet att många i Sverige är "kristna" men kristendomen i min smak har förvanskat något så enormt så de är inte konstigt. Men jag menade inte att 90% är djupt kristna troende eller religösa tex. Jag menade att 90% tror på NÅNTING. Låt oss kalla de nånting istället för gud för de klingar inte rätt i allas öron. De flesta människorna tror på någonting. Någon djupare mening med livet. Vad tror ni ateister på? du har fortfarande inte svarat på det. Att jorden kom till bara sådär, vi lever här bara sådär å vi kommer dö bara sådär ?



Men de du säger om att när man itne visste va åska va trodde man på tor osv stämmer inte. Idag i europa är man väldigt kunniga och intelligenta men endå så blir så många så många muslimer varje år. Nu finns enligt statistik ca 1,8 miljard muslimer i världen. Var tredje person världen är muslim och islam har växt nåt så ofattbart..



Jag vet hur många svenskar som helst som konverterat å Usa ska vi inte ens prata om. Tyskland är också nämnvärt. Är dem då dumma enligt dig fast dem har all kunskap om dagens all vetenskap?

Ja mena Einstein trodde på en högre makt. Han va vell inte direkt dum. Eller??

2008-11-24 @ 22:55:38
Postat av: David

Älex, du borde veta att icke-existens inte kan bevisas. Dessutom är det ALLTID den som hävdar existens, oavsett vad vi pratar om, som har bevisbördan.



Detta borde du veta.



Och sen när blev sanningen en populäritetstävling? Att många är troende gör inte det de tror till sant. Och bara det att det finns hundratals gudar att välja att tro på borde vara en signal för varje tänkande människa att religion kanske är skapat av - människan.



Du verkar heller inte förstå vad ateism betyder. Ateism betyder bara avsaknad av tro på gud. Varken mer eller mindre. Således följer det inte med några andra värderingar eller trosatser så att fråga vad en ateist tror är inte ens genomförbart.



Jag kan bara tala för mig själv men jag försöker "tro" så lite som möjligt utan ändrar alltid mina åsikter efter hur evidensläget ser ut. Och just nu pekar allting på att universum är sisådär 14 miljarder år gammalt, då väljer jag att "tro" det. Kan ge fler exempel såklart. Jag tror dessutom jorden är rund och läser du koranen så sägs det på flera ställen, som du kan se i länken i början av kommentarerna, att jorden är platt.



Och du verkar inte ta emot argument som talar emot dig utan kör på ändå. Som du kan läsa från de studier jag tagit upp så finns stor kausalitet mellan tro på gud och IQ/utbildningsnivå. Och ja, de flesta som är djupt troende har låg kunskap när det gäller frågor som geologi, astronomi eller biologi. Det kan vi ju se på diverse utalanden troende gör om dessa frågor. Läs bara på genesis hemsida, jag kan hitta hundratals faktafel bara där. Precis som jag hittar hundratals faktafel i både bibeln och koranen.



Jag säger alltså INTE att troende är dumma i huvudet. De har lika stor hjärnkapacitet som alla andra. Däremot säger jag att kunskapsnivåerna är lägre i genomsnitt inom många viktiga ämnen som de sedan tvärsäkert påstår saker om, t ex om evolutionen, jordens ålder eller hur och när dinosaurierna levde.



Förövrigt så finns det INGEN kunnig inom vetenskapliga områden som säger att allt bara kom till av en slump. Det finns en massa vi inte vet än men det jobbar man på att lära sig mer om. Att påstå gud står bakom allt man idag inte har kunskap eller kännedom om är lönlöst.



Och dessutom. Om Universum inte bara kan komma till av sig självt, varför kan gud det? Eller vem menar du skapade gud?



Så jag avslutar igen, var är bevisen för gud? Kom nu ihåg vem du pratar med. Jag har hört, läst och sett det mesta som troende kommit med och INGEN har hittills kunnat komma med bevis för gud.

2008-11-25 @ 00:58:00
URL: http://tankarurettintellekt.blogg.se/
Postat av: David

Einstein var deist, inte teist. Läs på.

2008-11-25 @ 00:59:04
URL: http://tankarurettintellekt.blogg.se/
Postat av: alex

Ja visst han tillhörde inte någon religion men han trodde iaf på en skapare. Han menade att allt var för perfekt och ofelande för att det inte skulle finnas en högre makt bakom å att allt bara skulle vara en slump å hamna i sådan perfekt ordning va otänkbart.. Sen att han inte valde at tillhöra en religös grupp är en annan sak.



För mig finns det tre religioner. Judendom, Kristendom Å Islam. Dessa tre religionerna har samma budskap och har kommit till genom profeter som fått uppenbarelser från gud..Sedan har människor förvanskat å förändrat religionens budskap genom tiderna för at det ska passa människorna bättre i andra tider ( vilket är fel, såklart). Islam å koranen är den enda som är samma. Koranen idag är densamme som för ca 1400 år sedan, utan ändringar.



Å nu börjar jag nästan tvivla på om du har läst koranen ens eftersom du säger att det står att jorden är platt?? Det står klart och tydligt att jorden inte är rund som en cirkel, utan mer som ett strutsägg vilket innebär att den är sfäriskt rund. Detta stämmer precis med dagens vetenskap.

Jag skulle gärna vilja veta vilka mer "fakta fel" du menar att koranen innehåller?



Du kommer med dina siffror om nobelpristagare å vetenskaps män å vill få de till din fördel om att de smarta är ateister, ( Att de skulle va de som har rätt). Jag svarade med mer siffror av folk som blir troende för varje år som går.Mena inte att de är en tävling men OM man skulle dra en jämförelse så tror jag fler blir troende än ateister..Men de är bara a ja själv tror.



Mina bevis för att gud finns är just denna perfektion som råder på jorden och i universum..Människans otroliga hjärna och anatomi. Jag tror det finns en djupare mening med livet än resa, plugga,äta,sova,föröka sig, festa..alla dessa jordiska tillfredställelser. Jag tror på en skapare till naturens otroliga skapelser och processer. Jag tror inte att en analfabetisk arab te i öken för ca 1400 år sedan kunde veta såna otroliga vetenskapliga saker då, som blivit kända i nutid. Du må säga att detta är felande men säg mig då vad de är. Jag har koranen hemma på svenska med tillhörande kommentararer så jag kan kolla upp de suror du syftar på så ka nvi få klarhet i detta.



Jag förstår att du saknar tro på gud som en skapare., Men tror du inte på något djupare å nåt mer andligt än den här världen? Vad ser du för mening med livet? Vad tror du händer efter döden? Visst att du inte tror på gud men dessa frågor är något varje individ tänker på...

2008-11-25 @ 18:55:38
Postat av: David

Eftersom det är en dödfödd debatt nöjer jag mig med en kommentar.



Nej, allt är inte perfekt. Hela naturen innehåller bevis på "fel".

2008-11-25 @ 21:40:02
URL: http://tankarurettintellekt.blogg.se/
Postat av: David

Alex, dessutom. Läser du ens mina kommentarer???

Verkar inte så?



Koranen pratar INTE om strutsägg, utan om platsen där strutsen lägger ägget! Lär dig arabsiska!



Läs här: http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=6713



Det är vanligt missförstånd det du gör. Men läs länken UTFÖRLIGT, så kommer du förstå lite mer.



Och även om det skulle stå strutsägg så är det fel. Jorden är inte ens närheten av att vara lik ett strutsägg.



Och gör mig en tjänst. Försök inte göra din tro rationell. Låt det istället räcka med att tro.

2008-11-25 @ 21:42:58
URL: http://tankarurettintellekt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0