The Secret - bara snömos!

I tråden på www.vof.se/forum gällande The Secret skrev jag följande.
Tråden hittas här: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=5796

Ni som inte vet vad The Secret är får googla det. Eller kolla upp det på youtube. Då förstår ni detta bättre.

Min bror är en riktig The Secret anhängare - det ska sägas att han är riktig anhängare till allt som innebär att individen själv har all makt och sig själv att skylla om nåt går fel. Men han sa en intressant sak när vi diskuterade detta.


"Problemet jag har är att detta betyder att t ex dom sitter kraschar i ett plan alla har tänkt till sig sen kraschen"


Men hela The Secret är snömos. Det går inte falsifiera. Helt omöjligt. Jag är helt på det klara att om man kämpar och verkligen tror på något så är chanserna att lyckas med det man företar sig större. Men, The Secret säger INGENTING om ansträngning utan bara att man ska tänka på det man vill ha så får man det. Problemet nu är att hur falsifierar man en sådan idé? Om jag inte får det jag tänker på så säger dom ju bara att jag tänkte fel eller inte tillräckligt hårt.


Och även om jag med tanken kraft kunde styra universum. Det säger ändå ingenting om att jag med tankens kraft ska kunna styra andra människors handlingar. Och det är ju andra människors handlingar, vilka i sin tur kan tänka på helt andra mål, som jag måste kunna styra för att få det jag vill ha. Det finns ingenting där i världen som man som människa kan få som inte inbegriper andra människor. Vare sig det är kärlek, pengar eller saker.


Så låt oss säga att jag vill ha ett visst jobb. Jag går på intervjuerna och dygnet runt tänker jag hårt och intensivt på att jag vill ha det där jobbet. Men jobbet får jag ju bara om dom som anställer mig  vill ha mig. Dvs, människor med egna viljor, tankar och mål. Dessa människor kanske i sin tur skickat ut tankens kraft/energier att dom vill ha nåt helt annat än vad jag erbjuder dom. Dvs, våra tankar är motstridiga. Hur ofta tror inte ni detta skulle ske, att tankar om samma sak är motstridiga, om tankar verkligen skickade ut en kraft/energi? Blir ju som fotboll. Nån tanke måste förlora. Dvs, hela idén är värdelös.


Sen säger jag som jag sa till min bror. Det måste vara en jäklig slump att alla som med tankens kraft drar till sig svält råkar bo i stort sett inom samma område.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Ha en trevlig dag babe. En regnig dag är inte det perfekt för bio? Här kan du få gratis biobiljetter http://www.gratisbio.se/?RecruiterID=50687

2008-07-21 @ 13:48:55
URL: http://camillaaggeborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0