Säg mig - Vad är alternativet?

Det är farligt att tycka saker. Tro mig. Så fort du tycker något får du vara beredd på att ta skit. Framförallt om du tycker till om något gemene man egentligen inte har nån vidare koll på. Som när jag tycker till om religion och vetenskap. Det är sällan dom jag pratar om som retar upp sig. Det är mycket oftare dom som står vid sidan av som ska tycka till.

Jag står för den vetenskapliga metoden. Det är enda vägen vi människor har för att ta reda på saker om verkligheten. Vill jag veta hur stor min lägenhet är så mäter jag den. Det är en vetenskaplig metod. Det är inte mer kontroversiellt än så. Trots detta upprör det många när man säger att jag aldrig kan tro på något som saknar stöd inom vetenskapen. Man blir kallade vetenskapsfundamentalist och gud vet vad. Men vad skulle alternativet vara? Att tro på saker utan grund? Att tro för sakens skull? Att gissa? Kom med alternativ innan ni klankar ner på metoden.

Vi vetenskapsbaserade får ofta höra att vi inte är öppna. Att vi inte släpper in andra möjligheter osv. Det kunde inte vara fel. Att ha en "tro" som är evidensbaserad är så öppen man kan vara. Man är öppen för precis allt. Det gäller bara att ha evidens. Det är troende, newagare mfl som inte är öppna trots att dom själva tror och påstår motsatsen. Dom är inte öppna. Dom har sin sannning oavsett bevisläget. Att ha en åsikt som inte kan rubbas oavsett hur verkligheten ser ut är inte att vara öppen. Det är inte en öppen människa som ber om tillfriskning från sjukdomen istället för att opereras, det är en dum och instängd människa som gör det.

Nåt man inte får glömma är att allt som ännu inte är förklarat är inte övernaturligt. Allt som vi inte vet idag har inte gud, energier eller annat trams som orsak. Kanske får vi aldrig veta allt, kanske får vi nångång vet allt. Oavsett så är den vetenskapliga metoden enda vägen mot det målet. Oavsett hur upprört det gör er.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ha'ru tittat på what the bleep? Ha'ru läst nå mycket om kvantfysik?

2008-04-27 @ 20:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0