Vad gör din Gud mer sann än andra gudar?

wwwJag ska hålla mig kort. Min fråga är enkel. Vad gör din Gud mer sann än alla andra gudar? Alla troende jag för diskusioner med är lika tvärsäkra. "I koranen står sanningen", "Bibeln är Guds ord" osv. Men faktum är ju att alla inte kan ha rätt.

Om vi utgår från att det finns en övernaturlig makt, ett högre väsen. Vad säger att det skulle vara just din Gud och att denna Gud vill att du ska leva som du tror den vill du ska leva? Människan har haft tusentals gudar som sina herrar genom historien och är egentligen någon Gud mer trolig än den andre? Jag bara frågar. Alla påståenden som baseras på "faith" har väl samma sanningsvärde? Och med det menar jag att du kan inte bevisa din Gud genom att hänvisa till just din Guds bok.

Så varför är inte Solguden den vi ska tillbe? Varför inte Apollo eller Vischna? Eller kanske Allah eller Ron Hubburd? Vad gör kort sagt just din Gud, din troslära och dina föreställningar om Gud mer sanna? Det här är en fråga som troende gärna undviker och när de väl diskuterar frågan är svaren ofta standardiserade och prat om att deras Gud varnat för trosläror som satan placerar ut för att vilseleda människan. Sånt vill jag inte höra nu. Eftersom samtliga stora religioner har denna tes motsäger den sig självt. Alla blir satan helt enkelt. Därför, bortse nu från den sortens argumentering.

Jag ser fram emot era, förhoppningsvis, seriösa svar.

Kommentarer
Postat av: M

Om min gud är sann för mej. Ja då är han/hon ju sann.Men han/hon behöver ju inte vara sann för dej.

Svårare än så behöver det ju inte vara.

Andledningen till att många skriker om att deras gudar är just den rätta vägen kanske är att dom behöver övertyga sej själva om att så är fallet.

2008-12-12 @ 09:43:58
Postat av: David

M:



Om jorden är rund för mig. Behöver den inte vara rund för dig. Svårare än så behöver det inte vara.



Sanning är inte relativ alla gånger. Om det din Gud säger är sant så är det sant för alla - inte bara för dig.

2008-12-12 @ 10:21:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0